به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن، با توجه به اهمیت غده تیروئید در بدن و شیوع بالای اختلالات آن در جهان، فدراسیون جهانی تیروئید و بسیاری از انجمن های علمی تیروئید، از سال 2008 روز 4 خرداد مصادف با 25 می را به عنوان روز جهانی تیروئید انتخاب کردند که از این روز ، هفته جهانی تیروئید آغاز شده است و کارشناسان سلامت در صدد هستند تا آگاهی مردم را نسبت به این بیماری افزایش دهند.

تیروئید غده‌ای به شکل پروانه در جلوی‌ گردن، پایین حنجره و بالای استخوان‌ ترقوه است. تیروئید دو هورمون به نام‌های T3 و T4 را ترشح می‌کند، کار این هورمون‌ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است. درواقع تیروئید مسئول تنظیم سوخت‌وساز بدن است. تیروئید ممکن است دچار کم‌کار‌ی یا پرکاری شود.

 گواتر در بیشتر افرادی که در مناطق دچار کمبود ید زندگی می‌کنند، دیده می‌شود،  مواد غذایی یددارشامل: نمک یددار، سبزیجات دریایی، سیب زمینی پخته، شیر،جلبک دریایی،ماهی کاد، میگو، سینه بوقلمون ، آلو خشک، لوبیا سفید، ماهی تن، تخم مرغ آب پز، ماست، موز، توت فرنگی ، ذرت، خرچنگ، پنیر چدار، کرنبری، نان ، لوبیا سبز، آناناس، ریواس ، آب تره  سرشار از ید هستند.
از دیگر عواملی که در بروز بیماری‌های تیروئید نقش دارد، استعمال دخانیات است.

غربالگری در جامعه برای تشخیص مبتلایان به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید نیز انجام می گردد.

 شایان ذکر است غربالگری نوزادان روز سوم  تا پنجم بعد از تولد از دیگر موارد این مهم  در تشخیص کم‌کاری مادرزادی تیروئید، می باشد و همه مادران باردار در شروع بارداری میباست از نظر عملکرد تیروئید ارزیابی شوند.


تشخیص سرطان تیروئید با اولتراسونوگرافی: سونوگرافی تیروئید روش بسیار مطمئنی برای بررسی ۳۹ گره تیروئید و نیز اندازه (حجم) تیروئید است.

بررسی عملکرد تیروئید بعد از 50 سالگی هر 3 سال یکبار

سابقه فامیلی ابتلا به بیماریهای تیروئید: پیگیری دوره ای اندازه گیری سطح هورمونTSH 
غربالگری تیروئید گره‌دار با کلسی‌تونین: در فردی که دچار گره ۴۷ سیتولوژی تیروئید است، اندازه‌گیری کلسی‌تونین می‌تواند سرطان مدولری تیروئید را خیلی زودتر از روش‌های معمولی تشخیص دهد.