امسال نیز روز جهانی ایدز یکم دسامبر با 10 آذرماه مصادف شده است که شعار جهانی سال 2022 "پایان نابرابری ها ، پایان ایدز " نامگذاری شد.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن، صبح روز سه شنبه 8 آذرماه در آستانه نزدیک شدن به روز جهانی ایدز کارشناس آموزش به بیمار این مرکز درمانی با همکاری شهرداری منطقه 2 ، به منظور پیشگیری از ابتلای به HIV و بیماری ایدز در دبیرستان دخترانه هدی منطقه 2 تهران حضور یافته و در خصوص این بیماری دانش آموزان را مورد مشاوره و راهنمایی قرار داد.

با توجه به اینکه HIV ویروس نقص سیستم ایمنی انسان است و در مراحل حادتر سبب ابتلا به بیماری ایدز می شود نیاز است تا افراد در سنین نوجوانی با روش های پیشگیری از ابتلای به این بیماری آشنا شوند.

در این دوره از آموزش ها که گروه هدف دختران دبیرستانی بودند کارشناس مربوطه از بیمارستان بهمن در خصوص علائم و نشانه های HIV صحبت کرد و علاوه بر آن روش های انتقال ، عوامل خطر، راه های تشخیص، توصیه هایی برای پیشگیری و تکنیک های درمانی را نیز مطرح کرد.

لازم به ذکر است ، بیماری ایدز مادام العمر یک بیماری مزمن بوده که قابل مدیریت است. مبتلایان به این بیماری نیازمند حمایت های روانی بوده و تغییر سبک زندگی نیز برای آنها دارای اهمیت است و می بایست مانند افراد عادی و سالم جامعه با همان تکنیک ها و روش ها به زندگی خود ادامه دهند. دسترسی به تغذیه مناسب، آب سالم و رعایت بهداشت فردی به این دسته از بیماران کمک می کند تا کیفیت زندگی شان حفظ شود.

از سال 2016 سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که درمان آنتی رترووایرال برای همه مبتلایان به ایدز در هر گروه سنی (کودکان، نوجوانان، جوانان،زنان باردار و شیرده) بدون توجه به شرایط بالینی به صورت مادام العمر در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه از سنین پایین تر با افزایش آگاهی در زمینه بیماری ایدز می توان خود را نسبت به این بیماری مصون نگه داشت روش های پیشگیری بهترین راهکار است. انجام تست و مشاوره برای HIV و بیماری های منتقله از راه جنسی، انجام تست و مشاوره برای مراقبت های مربوط به بیماری سل، استفاده از داروهای آنتی رترووایرال برای پیشگیری، کاهش خطر برای معتادان تزریقی و حذف انتقال HIV از طریق مادر به کودک راهکارهای شناخته شده در سطح جهان است.