به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن، هفته جهانی آگاهی از داروهای ضد میکروب 18 تا 24 نوامبر برابر با 27 آبان لغایت 3 آذرماه با شعار "همه با هم برای پیشگیری از مقاومت به داروهای ضد میکروبی" در سراسر دنیا آغاز شده است.

همچنین  نامگذاری روزهای هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال در سال 1401به شرح زیر است:

جمعه 27 آبان : مسئولیت همگانی، مشارکت اجتماعی با رویکرد یکپار چه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی

 شنبه 28 آبان : آموزش، افزایش آگاهی و فرهنگ سازی برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی

 یکشنبه 29 آبان : رسالت رسانه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی دوشنبه 30 آبان : دامپزشکی، مصرف مسئولانه برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی

سه شنبه 01 آذر :محیط زیست و مدیریت پسماند برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی

چهارشنبه 02 آذر :ارائه مسئولانه خدمات ، سلامت و مدیریت مصرف برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروبی

 پنجشنبه 03 آذر:پژوهش، فناوری و حمایت از شرکت های دانش بنیان برای حفظ اثربخشی داروهای ضدمیکروب

هدف اصلی که هفته جهانی دنبال می کند کنترل مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها است که با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به بیماران می توان مصرف نادرست آنتی بیوتیک ها را متوقف کرد.

همچنین با توجه به اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها عواقب جبران ناپذیری دارد نیاز است تا مردم و بیماران مطلع شوند که هرگز آنتی بیوتیک را بدون نسخه و تجویز پزشک مصرف نکنند. علاوه بر آن تشخیص عامل بروز بیمار و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک فقط بر عهده پزشک است .

به بیماران توصیه می شود از پزشک و داروساز حتما مشورت دارویی بگیرند و آنتی بیوتیک ها را خودسرانه قطع نکنند ، کامل کردن دوره درمان برای از بین بردن تمام باکتری ها و افزایش اثربخشی این داروها ضروری است.

با همین چند نکته ساده می توان کیفیت زندگی را افزایش داد و از ابتلای به بیماری ها مصون ماند. تغییر و اصلاح در سبک زندگی لازمه رسیدن به اهداف است.