بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت خود مراقبتی به مجموعه عملکردهایی گفته می‌شود که هر فردی برای حفظ سلامت جسمی و روانی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و اقدامات درمانی مناسب برای بهبود خود به کار می‌گیرد .  پر واضح است که شیوه زندگی مدرن و محیط زیست

امروز تأثیرات سوئی بر سلامت انسان ها دارد؛ به همین دلیل خود مراقبتی بسیار حائزاهمیت می باشد، اما تنها عدم احساس ناراحتی یا بیماری نشان دهنده سلامت مطلوب نیست، بلکه سلامت شامل وضعیت مطلوب جسمی، روانی و اجتماعی است و فقط به بیمار نبودن خلاصه نمی شود.

خودمراقبتی در واقع مسئولیت‌پذیری ما در برابر سلامتی‌مان است که از طریق داشتن سبک زندگی سالم، پیشگیری از حوادث و بیماری‌ها، استفاده صحیح از داروهای بدون نسخه و مراقبت در بیماری‌های مزمن انجام می‌شود. خودمراقبتی، گام اول سلامتی است؛ در خودمراقبتی ما یاد می‌گیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم و برای حفظ سلامت و شادابی خود، کار‌های کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم.

با خود مهربان بودن و مراقبت از خود، پایه های جدا ناپذیری از بهبود روابط با خویشتن است. در حالی که این امر آسان به نظر می رسد اما یاد گرفتن دوست داشتن خود، یکی از پر چالش ترین وظایفی است که هر فرد با آن مواجه می شود.

امسال از چهارم تیر تا سوم مرداد ماه به عنوان «ماه خودمراقبتی» نامگذاری شده و فرصتی فراهم آمده تا با توجه به همۀ عناصر زندگی در ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، بیش از پیش به مراقبت از سلامتی خود و دیگران بیندیشیم و برای آن برنامه ریزی و اقدام کنیم.