به گزارش روابط عمومی بیمارستان بهمن، در دومین چهارشنبه ماه مارس برابر با 8 مارس 2023 مصا دف با 17 اسفند ماه 1401 روز رژیم درمانگر ، فعالان و تلاشگران عرصه تغذیه و رژیم درمانی با حضور گسترده کارشناسان ، متخصصان  و مسئولان تغذیه بیمارستان های تهران  در سالن اجتماعات این مرکز درمانی برگزار شد.

دکتر علیرضا فعلی پزشک و متخصص تغذیه که از معاونت درمان علوم پزشکی ایران به این همایش دعوت شده بود در گفتگو با ما گفت: روز رژیم درمانگر از سال 2008 در تقویم انجمن دیابت آمریکا بخاطر اهمیت تغذیه در درمان این بیماری جای گرفت و با توجه به اینکه اهمیت به اصول تغذیه در تمام بیماری ها و سلامت افراد نقش  دارد در دومین چهارشنبه ماه مارس به عنوان روز رژیم درمانگرهمه متخصصان این عرصه گرد هم می آیند . بعد از این نامگذاری  بعدها به واسطه تلاش هایی که کارشناسان تغذیه در این عرصه کردند و این روز ، در تقویم روز جهانی تثبیت شد در تقویم کشور ما نیز ورود پیدا کرد.

وی در ادامه گفت: تغذیه یکی از ارکان اساسی زندگی هر فردی به شمار می رود و امروزه افراد نسبت به رژیم های غذایی آگاه تر شدند و باید و نبایدهای تغذیه ای را تا حد زیادی رعایت می کنند. در جامعه کنونی مردم  نسبت به دهه های گذشته این باور را دارند که تغذیه یکی از ضروریات زندگی شان است وسعی در اصلاح  سبک زندگی دارند تا کمتر به بیماری های مزمن درگیر شوند. با اصلاح سبک زندگی و تغییر در رژیم های غذایی ابتلا به بیماری ها در جامعه کم خواهد شد و صرفه جویی های اقتصادی رخ خواهد داد از این رو تغذیه در زندگی سالم و جامعه سالم تاثیر بسزایی دارد.

دکتر سوده رازقی مدیر گروه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه بیان داشت : جایگاه تغذیه در  پیشگیری از بیماری ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. تحقیقات نشان می دهد 55 درصد سلامت انسانها را سبک زندگی می سازد و 20 درصد شرایط محیطی و مابقی شرایط ژنتیکی است که سبب می شود یک فرد سالم یا ناسالم زندگی کند. از این رو وقتی فردی به بیماری خاصی مبتلا می شود برای کم شدن عوارض بیماری و بهبودی سریع تر نیازمند اطلاعات تغذیه ای است که زودتر بتواند به زندگی عادی بازگردد.

وی افزود: هدف اصلی از شرکت در گردهمایی  روز رژیم درمانگر ، فعالان و تلاشگران عرصه تغذیه و رژیم درمانی به صورت سالانه این است که  اعلام حضور کنیم و بگوییم که  کارشناسان تغذیه  در کنار جامعه پزشکی و پزشکان در یک کار تیمی نقش خود را ایفا خواهند کرد تا سلامت آحاد جامعه تضمین شود.